.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با شانزده روز تاخير ؛
سرانجام جشن روز مازندران برگزار شد
معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران با انتقاد از بعضی افرادی که در پایتخت زبان و لهجه ما را مورد تمسخر قرار می دهند، گفت: مازندرانی ها تمدن ساز هستند و اگر به ما میدان دهند می توانیم ...
سرانجام جشن روز مازندران برگزار شد


اشاره :
جشن روز مازندران با شانزده روز تاخير در ساري برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شمال نيوز، جشن روز مازندران شامگاه روز سه شنبه دوم آذ در مجتمع فرهنگي و هنري ارشاد استان در حالي برگزار شد كه شانزده روز از سالروز تقويمي روز مازندران يعني چهارده آبان مي گذرد.هر چند مجري برنامه جشن روز مازندران ديار علويان در همان ابتداي برنامه با چند دليل صرفا توجيه گونه خواست تا به اين تاخير معنا دار مشروعيت ببخشد اما باز نتوانست نظر ااصحاب فرهنگ و انديشه و هنر را آنگونه كه بايد و شايد جلب نمايد و اين نارضايتي كاملا در اظهار نظرهاي آنان مشهود بود.

از سوي ديگر نيز در برنامه كاملا رسمي كه بنام روز مازندران طراحي و اجرا مي شد، متولي اصلي فرهنگ و هنر استان يعني مدير كل ارشاد اسلامي بخاطر عدم استفاده از زبان مازندراني در سخنراني خودش از سوي حاضرين و علي الخصوص معاون سياسي امنيتي استانداري مازندران مورد انتقاد قرار گرفت كه در پايان برنامه حجت الاسلام ابراهيمي در يك دقيقه ضمن عذر خواهي از حاضران با زبان مازندراني از مهمانان قدرداني كرد.

به هر حال اميدوارم از همين امروز دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي مازندران براي گراميداشت روز و هفته مازندران در سال آينده به طراحي و برنامه ريزي و شايد از همه مهمتر پيش بيني بودجه و تامين اعتبار بپردازد تا روز مازندران در حد و اندازه اين نام بزرگ و تاريخي برگزار شود .


معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران شامگاه سه شنبه در جشن روز مازندران ديار علويان در ساري گفت: روز ملی مازندران ارزشمند است که هرچه در خصوص آن صحبت کنیم کم است و حق این بود که این برنامه باشکوه و عظمت برگزار شود.

هادي ابراهيمي افزود: پیشینه تاریخی و مذهبی مازندران باید مورد توجه جدی قرار گیرد که شاید این پیشینه در بسیاری از استان ها وجود ندارد.

وي با اشاره به اینکه مردم ولایت مدار مازندران خودشان به سراغ علویان رفتند، گفت: باید قدر بدانیم این تفکر بسیار زیبا وشایسته که در بطن و متن مازندرانی ها وجود دارد و مازندرانی ها انسان های موحدی بوده و هستند.

ابراهيمي با بیان اینکه حقیقت جویی در فطرت مازندرانی ها وجود دارد، اظهار داشت: این موضوع نشات گرفته از سرشت دینی و مذهبی مردمان این استان است و مازندرانی ها حقیقت طلب در راه رسیدن به مکتب و واقعیت ها هستند.

وي تصریح کرد: مازندرانی ها به راحتی توانسته اند نسبت به سایر اقوام سره را از ناسره تشخیص دهند که ناشی از روح کمال جویی مردم مازندران است.

وی خاطرنشان کرد: مازندرانی ها بساط و سفره مادی و معنوی خود را برای خاندان تشییع پهن کرده اند که نشات گرفته از پیشینه دینی مازندرانی ها است.

معاون استاندار مازندران اضافه کرد: باید افتخار کنیم که گذشتگان، پیران و اجداد ما اولین کسانی بودند که از این استان به استقرار حکومت شیعی کمک کردند.

وی با انتقاد از بعضی افراد که در پایتخت زبان و لهجه ما را مورد تمسخر قرار می دهند، گفت: مازندرانی ها تمدن ساز هستند و اگر به ما میدان دهند می توانیم تمدن درست کنیم چرا که این ظرفیت و هویت وجود دارد.

هادی ابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: مگر می توانیم از مازندران صحبت کنیم و از میرهاشیم آملی، شیخ فضل الله نوری، آیات عظام حسن زاده آملی و جوادی آملی صحبت نکنیم.

وی یادآور شد: بدون این ستارگان فروزان، هویت مازندران قابل شناسایی نیست و این ها سرمایه های و افتخارات ما هستند.

ابراهیمی ادامه داد: از افتخارات مازندرانی ها در دفاع مقدس به راحتی نمی توان گذشت، مگر میتوان از لشکر 25 کربلا، شهیدان طوسی، حاج حسین بصیر، ابوعمار و ... صحبت نکنیم، این ها هویت و اصالت ما بوده و مازندران با این عناوین زنده است.

وی گفت: بنده افتخار میکنم که مازندرانی هستم و تلاش کنیم که زبان محلی را ترویج کنیم.

ابراهیمی اظهارداشت: بسیاری از کلمات در ادبیات اجتماعی ما وجود دارد که معانی مختلف و دارای یک ریشه و مبانی است.

وی با بیان اینکه کار خاصی برای اعتلای فرهنگ و زبان مازندرانی نشده است، گفت: باید ببینیم برای حفظ سنت ها و فرهنگ بومی چکار کردیم، چقدر قلم زدیم، چقدر تبلیغ کردیم، چطور سنت ها و ارزش های خود را بها دادیم و به جامعه عرضه کردیم.

ابراهیمی ادامه داد: هرجا که در مازندران قدم می گذارید یک فرهنگ و سنن مازندرانی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دنیای تکنولوژی فرهنگ ما را تهدید می کند، بیان کرد: ما در برابر چالش جهانی شدن، در برابر چالش مدرنیته و چالش بحران هویتی، یک راه داریم و آن تقویت فرهنگ است.

حجت‌الاسلام عباسعلي ابراهيمي نيز در اين جشن اظهار داشت: با توجه به ريشه داشتن فرهنگ مازندراني به مذهب علويان سعي كرديم جشن روز مازندران را به گراميداشت دهه غدير نزديك كنيم.

وي با اشاره به اينكه 14 قرن از طنين فرهنگ شيعه در جهان مي‌گذرد، افزود: مازندراني‌ها به دليل علاقمندي به علويان داعي كبير، داعي صغير را در سرزمين خود جاي دادند.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران نيز با اعلام اينكه طبري‌هاي كهن در برابر زمزمه انديشه‌هاي علي (ع) سكوت نكردند، بيان داشت: نياكان ما به دنبال علي (ع) رفتند و در برابر آن عزت و افتخار را به همراه آوردند.

حجت‌الاسلام عباسعلي ابراهيمي عزت، ارزشمند انقلاب اسلامي را نتيجه تفسير درست از فرهنگ شيعي برشمرد و گفت: مازندران ميزبان 15 ميليون مسافر در طول سال است كه بايد اين حضور همراه با آشنايي از فرهنگ غني مازندراني‌ها باشد.

گفتنی است در این مراسم برخلاف دیگر سخنرانان روز مازندران، هادی ابراهیمی برای دومین بار در جلسه رسمی با زبان محلی سخنرانی کرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 3 آذر 1389
مازندران هميشه محروم است حتي در روز خودش به دست فرزندانش ارزش و بهايي ندارد حالا يه روزي برگزار ميشه ، آقاي ابراهيمي معاون سياسي ، مگه نه اينكه مديران ضعيف جايي ندارند ؟! ضعف از اين هم روشنتر ،
روز مازندران در يك سالن خلاصه شد .
احسان 3 آذر 1389
صدا و سیمای مازرون، خبرگزاری ها و سایتها، روزنامه ها و مجلات، هیچ کِـدیم مسئولان استان ر ِ مجبور نَـکِنـِنه که مازرونی (تبری) گپ بَز ِنـِن، رسانه های مازندرون هم اَته کمی تَنبَلـِنه، مسئولین مازندرون حتما و ِنه روز مازندران تبری گپ بـَز ِنـِن بقیه روزها نـَبونه.
آرش آملی 3 آذر 1389
درود بر شما آقای ابراهیمی عزیز
ای کاش یادی از دلاوران و اسطوره های مازندران آرش و مازیار هم می کردید .
آقای ابراهیمی زیبان مازندرانی در خطر انقراض و تغییر می باشد آن را دریابیم که بدون زبان و ادبیات مازندرانی ما هویت و اصالتی نداریم .
با سپاس از شما و توجه تان به سرزمین مادریتان
آرش آملی 3 آذر 1389
تنها استانی را دیدم که صدا و سیمایش به مازندرانی صحبت نمی کنند . شبکه استانی مازندران است . لطفا نگاهی بی اندازید به شبکه های کردی ، آذری و ... حتی معلم های ما در مدرسه عارشان می شود با زبان مازندرانی با دانش آموزان صحبت کنند و همینطور کارمندان ما . قابل توجه شما در مدارس و تمامی ادارات استانهاس آذزبایجان به زبان مازندرانی با دانش آموزان و ارباب رجوع ها صحبت می کنند .
فوق ليسانس بيكار 3 آذر 1389
آقاي ابراهيمي همه مي دانند كه در چند سال عمر كاري دولت نهم هيچ كار با عظمتي براي مازندران اجام نشده پس لطفا براي به دست آوردن دل مردم و شلوغ كردن مراسم استقبال ، اين حرفهاي پيش پا افتاده را بر زبان نياوريد . ما حاضريم زبان مازندراني كلا از بين برود ولي در عوض جوانان به خصوص تحصيلكرده ما آبرو دار باشند و سرشان پيش خانواده و اعضاي فاميل بالا باشد.
سیدرحیم 3 آذر 1389
وای به حال ما و روز مازندران!تاخیر بی توجیه ویادمان یک جلسه ای در آستانه سفر ریاست جمهور چه معنی دارد؟با این شرایط می خواهیم به استقبال رییس جمهور برویم؟او می آید تا برای فرهنگ استان مصوبات لازم را تصویب نموده وموانع را در راه توسعه فرهنگ وهنر بردارد .آیا با این نگاه گزارش محور واز سر باز کنی باید به رویای حفظ واحیای فرهنگ کهن وغنی مازندران کهن برویم؟متاسفم واقعا برای متولیان فرهنگ.آقای ابراهیمی ما انتظار داریم پاسخ ما را در گزینش افراد نخبه در جهت هدایت دستگاه متولی فرهنگ بدهند......

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.071 seconds.